Lekker en gezond

Koolvispakketjes met tortillachips

Vis eten is gezond. Vis bevat eiwitten, mineralen, vitamines en vetten. Je lichaam gebruikt eiwitten om je spieren, je organen, je zenuwstelsel en je bloed op te bouwen. In vis zitten de vitamines A, B en D. Deze vitamines helpen om je lichaam gezond te houden. In vis komen mineralen voor. Deze mineralen zorgen onder andere voor stevige botten en gezond bloed.

De vetten die in vis zitten, zijn gezonde vetten. Deze vetsoort kan je lichaam niet zelf aanmaken. De vetten vormen een belangrijke bouwstof van de hersenen en ze zijn gezond voor je hart en je bloedvaten. Een van die vetten is de bekende Omega 3. Vette vissoorten zijn onder andere makreel, zalm, haring en sardine. Door regelmatig vis te eten, kun je zelfs hartklachten voorkomen.

Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders te weinig vis eten. Bij de meeste mensen staat er maar ongeveer één keer per drie weken vis op tafel. Ook eten we eigenlijk nog maar weinig verschillende soorten. Haring wordt in ons land het meest gegeten. Op nummer twee staat zalm. Het is heel gezond om 2 maal per week vis te eten, waarvan één keer een vette soort vis. In de vette vis-soorten zitten de meeste goede vetten. Je hoeft de vis niet altijd als avondeten klaar te maken. Ook bij de lunch of als hapje tussendoor kun je eens een broodje of toastje met vis eten. Bijvoorbeeld een broodje met makreel is lekker én heel gezond.

Kijk ook eens bij de recepten op deze website.

Wanneer je iets zoekt kun je dat hierboven invullen.